duminică, 30 octombrie 2022
Descrierea lui Iisus Hristos
După multe rateuri am reintrat în posesia cărții lui Paul Ștefănescu – În slujba vieții și adevărului – unde, în vol.I, pag. 124, face referire la descrierea lui Iisus Hristos. Voi cita din volumul sus amintit, fără adăugiri sau comentarii
= Așa cum arată profesorul Locard, semnalmentul a
fost practicat ca metodă de identificare din cele mai vechi timpuri și într-o
formă dataliată îl regăsim în antichitate. Cel mai vechi care se cunoaște pare
să fie a legendarului Christos. În anul 1923, cercetîndu-se colecția
Vaticanului - despre care nici în
prezent nu se poate spune că a fost inventariată în întregime, pivnițele
cetății ascuzînd inestimabile valori de artă și literatură - , s-a descoperit
un raport al proconsulului Publius Lentulus, predecesorul lui Pilat din Pont în
Iudeea. Descrierea care urmează se referă la un personaj turbulent, care agită
masele, îndemnîndu-le la răzvrătire – după spusele unor negustori care au
denunțat autorităților romane pe acest dușman al lor.
Semnalmentul pe care-l descrie documentul face
următoarea caracterizare omului cu numele de Christos: ”Are părul blond și
lung, fiind neted pînă la urechi și de acolo cade în bucle pe umeri. O cărare
la mijloc îl separă în două părți egale.
Barba pe care o poartă este de un blond mai deschis decît părul și se termină
în două vîrfuri. Ochii sînt de un albastru clar, avînd o expresie de obicei
dulce, însă în unele momente reflectă o mînie teribilă. Buzele sînt ușor
colorate în roz. Talia acestui om este normală și este bine legat. El se ține
drept, vorbește puțin și vocea îi este blîndă. Nu a fost văzut rîzînd niciodată,
însă a fost zărit adesea plîngînd. Are mîinile foarte îngrijite. Se numește
Iisus, fiul Mariei.”
.
marți, 24 ianuarie 2017
Manastirea Sf.Ioan Botezatorul
Am găsit, mai demult, afirmaţii despre existenţa unei mănăstiri în perimetrul bisericii Sf.Ioan
Domnesc, din Piatra Neamț, și pentru că mulţi interlocutori au avut rezerve despre acest lucru,
m-am ambiţionat şi am căutat în scrieri ceva care să confirme sau să infirme afirmaţia.
Iată că am dat peste două surse.
Una găsită în scrierile lui Moş Ghiţă Kirileanu, cum el însuşi se numea, culese şi prezentate
în volumul "Restitutio" Scrieri II editat de către cunoscutul om de cultură Constantin Bostan.
O altă confirmare apare în Monografia ilustrată a oraşului Piatra Neamţ, publicată de Editura
”Cetatea Doamnei" Piatra Neamţ, care prezintă o fotografie a mănăstirii, şi pe care o pun mai
jos. Citez din scrierile menţionate mai sus:
"Amintiri documentare despre bisericile din Piatra iarăşi nu avem decît de la zidirea, în anul
1497-1498, lîngă noua curte a lui Ştefan cel Mare, a mănăstirii cu hramul Naşterea Sfîntului
Ioan Botezătorul. Probabil însă că, înainte de înălţarea acestei puternice clădiri, care a
înfrumuseţat veacurile, va fi fost o biserică sau două de lemn, unde este acum Biserica
Precista sau cea de la Valea Viei, sau acea pomenită în documentele de la Alexandru cel Bun
(1428) ... ridicată pentru trebuinţele sufleteşti ale strămoşilor meşteri butnari şi merari ....
cărora Marele Ştefan le dăruise moşia din jurul Pietrii cu îndatorirea de a avea grijă de cele
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu