Sabasa și Borca

 In lucru. 

Din istoricul comunei Sabasa-Borca

De ce deschid această temă, este pentru că tatăl meu, Gogu I.Constantin, se trage din familia Diaconeștilor, de loc din Borca, prin mama sa Elena Diaconescu, copilăria și-a trăit-o acolo, acolo a făcut primii ani de școală, pe timpul învățătorilor Popovici, și mereu își aducea aminte cu nostalgie de acele locuri, de care era foarte legat, iar eu, cu frații mei, am petrecut multe veri la unchii Daniel și Olga Diaconescu, ce aveau locația sub Gherghea, la gura Sabasei, cum s-ar zice ”în Slatină”.

Încep prin a evidenția ce spunea G.T.Kirileanu = (1872-1960 –  Moș Ghiță, cum îi spunea tata, fiind rudă cu noi prin alianță, de loc din Broșteni, licențiat în drept, cu o carieră bogată, între care - cărturar, folclorist, istoric literar, publicist, bibliotecar al Casei Regale a Romîniei în perioada 1909-1930 ) =, despre istoricul localităților de pe valea Bistriței : ”Asupra locului de unde se trag locuitorii de pe moșia Broșteni avem știri numai din spusele bătrînilor. Puține sunt familiile despre care să se creadă că sunt de baștină din valea Bistriței……..cei mai mulți din gospodarii fruntași de astăzi sînt a treia sau a patra generație a imigranților romîni din Ardeal.”

Această variantă este întărită şi de scrierile preotului Constantin Matasă (1878-1971), născut la Ceahlău (Răpciuniţa) şi trăitor pe aceste meleaguri, recunoscut pentru bogata activitate pe linie teologică, istorică, scriitoricească, turistică, arheologică, etc.: „Satul meu de naştere, ca şi toate satele de pe valea Bistriţei de la deal de Piatra sunt, relativ, mai noi. Cele mai vechi dintre ele nu trec mai încolo de jumătatea a doua a secolului al XVII-lea, aproape toate sunt întemeiate de ardeleni, pe care strâmtorări şi necazuri de tot felul i-au silit să-şi ia lumea în cap. Mai întăi i-au determinat împilările magnaţilor lacomi, cotropitori de pământuri străine, apoi încercările şovine de desnaţionalizare şi mai pe urmă persecuţiile religioase ca şi serviciul militar obligator, adecă –cătănia-, cum îi ziceau românii”.   

Viața trăită cu mult timp înainte nu poate fi redată ca o relatare fidelă și integrală. Dar așa cum scrie Ioan-Aurel Pop,  profesor universitar - doctor în istorie : ”nu înseamnă că viața de odinioară nu o vom putea cunoaște. dar o vom face atât cât vom putea, pe baza mărturiilor rămase. Aceste mărturii se cheamă și izvore”.  

Tot așa, despre locuitorii meleagurilor de pe Sabasa primele informații le avem pe cale orală sau din scrierile bătrânilor, trăitori pe acele meleaguri, scrieri care stau la baza celor scrise mai jos și din care citez:

Valea Sabasa situată între munții Goia, Hăciugosu, Migovanul, Lacurile și Gherghea, în dreapta, și Băișescu, Muncelu, Stînișoara, Tîrșosu, Bapșa, Hălăuca, Arșița Ungurului, Scorușul, Țifla și Runcu Pîntei în stînga, este o vale cu poziție foarte frumoasă, are și izvoare minerale de pucioasă pe părăul Breaza și slatine deasupra satului Sabasa, însă fără însemnătate, păduri de molift, brad, făget și fînețe frumoase. Localitatea este situată pe valea Sabasa, ce izvorăște din munții din stînga rîului Bistrița, în hotarul Bucovina, opcina rea numită Crîșma Popii, unde poposeau locuitorii din satele Dornei în drumul ce-l făceau cu transportul păpușoiului dela Tg.Neamț, unde preuții descălecau cinstindu-se cu tovarășii de drum cu rachiu, făcînd chefuri și ospătîndu-se din belșug.

        Ca o paranteză, fac precizarea că malul drept tehnic, (deci cum te uiţi spre vale, pe direcția de curgere a apei) a pârăului Sabasa era braniştea M-rii Slatina,  zisă la început ”Săliştea Slatinei” sau ”în Slatină”, iar malul stâng, cu parte din localitatea Sabasa și cu Farcaşa, până la poala Runcului (Runcu Pintei) era braniştea M-rii Râşca, zisă ”Poiana Râşca”, sau ”în Poiană”. Ambele mănăstiri erau din judeţul Baia. 

Pe aceste meleaguri veneau în transhumanță oieri de prin părțile Ardealului locurile fiind bogate în păşuni şi puţin populate. Migraţia oierilor, cred că are  şi o altă cauză, instaurarea în Ardeal a dominaţiei austriece în 1686, urmată în 1701 de nerecunoaşterea oficială a naţiunii române şi crearea confesiunii greco-catolice la care populaţia era obligată să adere. Aşa are loc o migrare a românilor din Ardeal în ţinuturile de vest ale Moldovei, mulţi numindu-se Ungureanu, Bârsan, Ardelean, Mocanu, etc. Se zice că satele de pe Valea Muntelui au fost întemeiate de ardeleni.

          Așa se face că un grup de oieri și alți români din zona Sibiului, pe la anii 1740, s-au stabilit în valea Sabasei, mai ales că au primit o suprafaţă de pământ de la mănăstirea Slatina ca aşezământ a familiei sale, loc de casă și arătură, mănăstirea fiind interesată de a popula terenurile sale, locuitorii contribuind cu zeciuiala şi asigurarea braţelor de muncă pentru recoltatul fânului de pe fânețe, sau tăiatul și scosul lemnului din pădure. Printre aceste familii era și a preotului Constantin, zis și Haldan, care a venit cu familia, cu cei 6 copii, cel mai mare, Gavril – Gavrilas, era dascăl, localnicii zicându-i Diaconul Gavrilaș, și care sînt străbunii familiei Diaconescu.

Primele aşezări au fost la gura Sabasei, sau pe aşezăturile Gherghei, dealul ce domină zona, cum era Groapa lui Taşcă, Groapa Mutului, Groapa lui Gavril (Gavril Butnaru), unde aveau şi loc de arătură. Părăul Sabasa avea vadul prin poiana Sabasei, la vreo 50 metri de poala dealului Gherghea. Se menţionează că la venirea celor din Ardeal pe partea dreaptă a Bistriţei, în poiana Borcii, nu erau aşezări, decât pătule ale oierilor.

Cei noi veniți erau ținta deselor prădăciuni făcute de  cetele de turci, cu dezertori tătari, și împotriva cărora se organizase volintiri, haiduci romîni și mai tîrziu nemulțumiți greci, ce formau cete de apărare a localităţii împotriva jefuitorilor. Această grupare de volintiri erau slab dotată,  cu furci, coase, topoare, etc. Luptele dintre tîlharii turci și volintiri să amintesc cele de pe strîmtura ce merge la părăul Cîrjei (cimitir în botul Gherghei), ”în dîmb la Turca”, și aceea dela rîpa Galului, în care turcii au fost zdrobiți de volintiri. Se indică cete de turci, dar multe dintre incursiunile de prădăciune erau efectuate de tătarii din Bugeac, sprijiniți de turci.

Unele dintre aceste incursiuni erau cu acceptarea domnitorului, care apela deseori la ajutor armat împotriva leșilor (polonezilor), austro-ungurilor,  etc., după cum scrie și Ion Neculce în Letopisețul Țării Moldovei – Cap.XXI – A treia domnie a lui Mihai Racoviță – Voevoda văleat 7224 (1716), când, pentru pedepsirea a cca. 300 cătane moldovenești care organizase poghiazuri (prădăciuni-raite de jaf), apelase la cca.3000 tătari, dar veniseră 5000-6000, care trebuiau plătiți. ”A doa dzi, tătarii au cerșit la vodă 10 pungi de bani, să s-întoarcă înapoi, iar Mihai – vodă n-au avut, au n-au vrut să le de. Și le-au dat voie să prade țara dincolo de Siretiu, că sînt tot haini, cătane. Numai dincoace di Siretiu să nu robască. Deci au și purces pre Bahluiu în sus, pre la Tîrgul Frumos. Și de la Siretiu încolo au și slobozit ceambuluri a prăda, cît au putut cuprinde ținutul Neamțului. Și păn-în Hangu și păn-la Ceahlău au agiunsu de-au prădat și au robit. Și s-au întorsu plin de robi în Bugeag. Iar cătanile, Cetatea Neamțului au lăsat-o plină de bucate și au fugit la Cașin la alte cătane ce era acolo. ( din Letopisețul Țării Moldovei)”.

Trecînd peste greutăți localitatea s-a închegat, s-a construit biserică, pe la 1744, o bisericuţă mica, scundă, de încăpeau doar 10-15 enoriași, făcută din bîrne de lemn de brad şi acoperită cu draniţă brută și foltăi de brad afumate, cu pronaos din haldani de cânepă, (de unde numele primului preot Constantin zis și Haldan, că era înalt ca un haldan) acoperit cu draniță. ( Fac mențiunea că era primul preot de sine stătător, până atunci slujbele erau ținute de preot de la M.rea Slatina). La una din incursiunile turcilor, biserica a fost arsă. Pe locul vechii bisericuţe s-a ridicat, prin anii 1770, o biserică nouă, din lemn de frasin, pe temelie de piatră uscată, acoperită cu şindrilă în solzi, în care încăpeau cam 30-40 enoriași, cu contribuţia băștinașilor şi a câtorva descălecători din ţinuturile Ardealului, între care urmași ai diaconului Gavrilaș, apoi Alexandru cel bogat, zis Lupu lui Alexandru, iar mai târziu Lupescu, Toader Amariei, Linca Ţuţuianu, D-şoara Olaru, Gh.Butnaru, Toader Furtună, Niţă a lui Gheorghe,  Simion a Tudosiei, Ion Tătaru, Ștefan Boariu, Dumitriu I., Niță Tincă, și alții.

Mai tîrziu, în 1886, biserica veche devenind neîcăpătoare s-a construit una nouă pe acelaș loc, mai încăpătoare, tot din lemn, pe temelie de piatră, acoperită cu şindrilă, oferite în mod gratuit de Ad-straţia Domeniului Coroanei. Sculptura şi pictura s-a lucrat în anii următori de către D-tru Iliescu şi un bătrân călugăr, dar icoanele catapetezmei sunt tot cele din vechime, curăţite şi cu ramele schimbate, iar celelalte făcute sculptate şi pictate din nou, cu uşile împărăteşti, etc, cheltuiala lucrărilor noii biserici fiind suportate de către enoriaşii comunei Sabasa, fără a apela în altă parte. Pe uşa de intrare a vechii bisericii se mai distingeau cu greu pictura a trei preuți ctitori fondatori ai acelei biserici – Constantin (Haldan), Bănică, iar al treilea nu se putea distinge ( ev. Daniil ). 

Pe biserica nouă s-a pus o placă cu următorul conţinut :

„Acest sfânt şi dumnezeesc locaş s-a fondat întru serbarea patronului sf. martir Dimitrie şi s-a sfinţit de ieromonahul Ghenadie iegumenul M-rii Slatina în anul 1770-oct.în 4 zile – în zilele binecredinciosului I.C.Dimitrie Moruzi şi a Mitropolitului Gavrilă ( Gavriil Callimachi 1761-1786 ), fondată de locuitori, iar la 1886 s-a construit aceasta în jurul acelei vechi, tot de locuitori, fiind ajutaţi şi de onor Ad-ţia Domeniului Coroanei, şi s-a sfinţit de protoereul Gh.Boroianu la 1889, s-au terminat catapeteazma şi pictura de D-tru Iliescu, prin stăruinţa preotului Petre Bistriceanu şi a Domnului Petru Diaconescu, Toader a Mariei, D-tru Aniţa Floarei, în zilele Majestăţii Sale Carol I regele României şi a Mitropolitului Iosif Naniescu”.

Mai târziu s-a mai pus o altă placă :

„Biserica aceasta a fost renovată în anii 1954-1955, s-au refăcut temelia şi scările, acoperişul de draniţă a fost înlocuit cu tablă. Uşa de la intrare a fost făcută de epitropul Gheorghe Mălinescu, iar tabla de la acoperiş a fost procurată prin stăruinţa epitropului Iovu Branişte. Pictorul N.Cristea din Piatra Neamţ a zugrăvit pereţii interiori şi a spălat catapeteasma şi bolta. Toate s-au făcut numai din contribuţia bănească a credincioşilor şi cu ajutorul Consiliului parohial, sub îndrumarea preotului paroh D-tru Hriţcu”.  

Clerul care a servit  la aceaste biserici vechi sunt numiți :

-                Constantin –CC zis Haldan, a fost cel întăi, urmând preuții:

-                Bănică,

-                Vasile, din familia lui Haldan, timp în care a funcţionat ca diacon (pisalt-cântăreț) Gavril, zis Diaconul Gavrilaş, fiul lui Constantin Haldan, după moartea căruia, fiindu-i tăiat capul la o incursiune a turcilor, chiar pe pragul bisericii, a venit dascăl, Toader Constantin Haralambie (Constantin Teodorescu), toți din familia preutului Haldan, care a slujit cît timp au fost preoți Gheorghe, Petru, Gheorghe și Vasile, ce au urmat lui Bănică.

-                Gheorghe, un bătrân preut adus dela Pipirig, după a cărui trecere din viață a urmat :

-                Petru, numit Bistriceanu, seminaristul, fiul lui dascălului Toader, în timpul cît a slujit  dascăl era Petru Diaconov (fiul diaconului Gavrilaș, numit Petrea Diaconului, și apoi Petru Diaconov pe timpul stăpînirii rusești, ca în final judecătoria Fălticeni să-i schimbe numele în Diaconescu).

-                Gheorghe, numit Bistriceanu, fratele lui Petru,

-                Vasile, ultimii trei preuți fiind fii lui Toader Constantin (și acesta fiu a lui Constantin Haldan), în timpul căruia a fost cântăreţ la strană Haralambie, fratele lor, și care a slujit pînă la moartea sa,

-                Fotache ( zis şi Fotiade ), tot fiu al preotului Constantin Haldan,

-                Ion Cojan, venit din judeţul Bacău, care a avut 8 copii, mutat apoi la Sasca,

-                Gr.Lovinescu, venit din Rădăşeni, judeţul Baia, dela Parohia "Sf. Mucenici Mercurie şi Ecaterina" - Rădăşeni II, care slujeşte în paralel şi la biserica nouă din Borca, care slujeşte până după primul război mondial, decedat fiind este înmormântat în dreptul ferestrei altarului bisericii din comuna Borca.

-                Roşescu, din pârăul Cârjei, preot pentru scurt timp,

-                Vasile Danielescu, din satul Popeşti – Farcaşa,  în paralel este şi cântăreţ la biserica din Borca,

-                Hâncu,

-                Gheorghiasa, etc  

Preuții în vechime se ocupau şi de starea civilă : naşteri, căsătorii și morți, declararea căsătoriilor se făce la preuți, dar şi la protoerii, unde trebuia să se meargă la Fălticeni pentru aprobare, pe lângă taxa în bani se dădea şi un curcan, cocoş sau găină. Preuții aplicau pedepse enoriaşilor pentru imoralități într-un călădău, construit din doi dulapi cu găuri unde îi vârau cu gâtul, ca pe boi la potcovit, şi toţi credincioşii care eşeau dela rugăciunile din biserică erau obligaţi ai scuipa în obraz. Cărţi de rugăciuni în biserică erau cu litere chirilice (slavone), psaltirile de cântări cu litere şi note greceşti, din care poporenii nu înţelegeau nimic, abia după suirea pe tronul ţării a M.S.Domnitorul Al.I.Cuza s-a mai schimbat puţin din ele, iar de la înfiinţarea Domeniului Coroanei, Administratorul Domeniilor a înzestrat bisericile cu cărţi tipărite cu litere latine.

 

În ”Monografia comunei Borca de Ana Lupescu” găsim = Conform arhivelor parohiei, până la 1820, satele Borca şi Soci nu erau organizate ca parohie deoarece erau foarte puţini crediciosi (în jur de 40 de familii), iar serviciile religioase se făceau de preoţi de la Mănăstirea Slatina ce veneau temporar în zonă, satele fiind aşezate pe moşia mănăstirii. Că parohie de sine stătătoare se organizează în anul 1820, când preotul Vasile Vasiliu a venit cu un grup de credincioşi ortodocşi fugiţi de prin părţile Ciucului şi Brasovului din cauza persecuţiilor ungurilor. Pune temelia unei biserici de lemn, în vatra satului, lângă Şcoala Primară, în mijlocul cimitirului deja existent…. Actuala biserica, înălţată pe această splendidă sprânceană de munte, a fost zidită din piatră şi cărămidă, între 1886 şi 1890, sub păstorirea preotului David Fărcăşanu, împreună cu enoriaşii cu sprijinul Administraţiei Domeniului Coroanei Borca.     Sfinţirea s-a făcut în anul 1890 de către I.P.S. Iosif Naniescu, la 29 cireşar, ziua de pomenire a Sfinţilor . Apostoli Petru şi Pavel.=.

 

Locuitorii, în majoritate, erau clăcaşi pe moşiile mănăstirilor Slatina şi Râşca, care erau arendate negustorilor greci, turci, evrei, împreună cu numărul locuitorilor obligați a lucra ca clăcași și cu braţele la exploatarea lemnăriei din pădurile moşiei în schimbul păşunilor şi fâneţe lor pentru nutreţul vitelor, cai, oi, vite cornute, capre. Produsele lor erau boii pentru trasul lemnăriei din păduri la malul Bistriţei, vacile, oile, caprele pentru lapte și brânză, unt, pentru hrană, lâna pentru sumane de îmbrăcăminte, iar prisosul mai vindeau pela oraşe pentru păpuşoi.

Portul din vechime se compunea din, îmbrăcămintea la bărbaţi : cămăşi de pânză ţesută de fimei din cânepă, sumane şi iţari din fire groase de lână de oae, încălţări cu opinci din pei de vite şi porci, argăsite cu cruşală din scoarţă de lemn de arin şi mesteacăn, legate de picioare cu nojiţe (ațe sucite ) din păr de cal, vită și capră. Pe cap în timp de iarnă purtau căciuli mai mult de mel şi cârlan, albe cu primuri (garnitură) la margini negre, iar vara cu pălării, păstorii de vite mai purtau în timpul verii pe cap cumănace împletite cu andreaua, din lână de oae cu vârste în culori şi în vârf cu canaf. Fimeile purtau : cămăşi ţesute tot din cânepă şi in cu altiţe ţesute pe umeri, stani ( cămaşa de la brâu în sus, sau în jos ) şi mânecile cusute din canva, diferite culori. În vechime purtau la gât, cele mai cu stare, gărzi din piese de argint, irmilici şi ruble, şi chiar de aur în galbeni austrieci şi livre turceşti. Apoi, cojoace bine argăsite cu zăr de oae, din piei de miel lungi până mai jos de genunchi, pe cap cu ştergare cusute de fimei din pânză de in şi burangic, cu franjuri şi mărgele la capete. Încălţări ca şi bărbaţii, iar mai aveau cizme de piele roşie.

 Hrana locuitorilor se compunea la zilele de post din mămăligă, din făină de păpuşoi măcinată în râşniţe de apă, făcută pogăci (turte din mălai coapte în cuptor), prăjită în hrinci (felie mare de mămăligă) și cu fasole, varză murată, cartofi fierţi sau copţi în foc, iar în zilele de frupt cu lapte și brânză. La lucrarea de lemnărie în pădure de unde nu era îngăduit să lipsească toată săptămâna, le mai pregătea soțiile lor de sâmbăta câte un mălai copt în cuptor, luându-l luni cu ei la lucru – se mai aprovizionau și cu tabac din foi de tutun în păpuși sau sucituri, cultivat de ei în grădini și fumat din lulea și cu ciubuce de lemn pe care-l coceau în foc.

Ocupația locuitorilor era lucrarea lemnăriei din pădurile din localitate, lucrarea la fânețe, scule de lucru din lemn, securea și coasa, țapine nu esista, pluguri din lemn trase cu câte patru boi, agricultură puţină de porumb, cartofi, fasole, bob, mazăre, varză, și foarte puţin zarzavat, arbori fructiferi :măr, păr, prun gras şi alb, cireşi şi vişini, şi puţine flori prin grădini. Apoi plutăritul, luau plutele din Borca și le duceau până la schela din Piatra. Drumul înapoi spre casă îl făceau pe jos, de la Pângărați tăiau drumul peste deal, ocolind astfel Bicazul, scurtând distanța cu vreo 20 km.

 

Ca organizare administrativă,  satele au personalitate juridică de la Regulamentul Organic (1831), sînt coduse de Sfaturi săteşti, şi vornicel – ca poliţie. Mai înainte erau vornici ( DEX-ul denumeşte vornic şi primarul de sat), care încasau dările de la locuitori în contul haraciului datorat turcilor, şi care intr-un timp a fost arendat de către turci sârbilor și aceștia luau dijma dela locuitori, dări (hoștină) zeciuiala din tot ce posedau locuitorii și la timpul când aceşti arendaşi veniau spre a stabili şi încasa aceste dări, unii locuitori sustrăgeau din vitele şi oile cele mai frumoase ducându-se cu ele în pădurele cele mai întunecoase şi neumblate din fundul obârșiilor părăului Sabasa, de unde eşeau de cât după plecarea acestor vameşi.

La desființarea acestei dijme și înfiinţarea comunelor orînduindu-se dregătorii comunale, compuse din persoane locale numiți; judeţ adică primar și pisăr adică notar, vornic sau perceptor pentru încasarea veniturile comunale, judeţene şi stat, iar după împroprietărirea din 1864 şi valoarea pentru răscumpărarea pământurilor distribuite locuitorilor care au făcut clacă boierească la boierii greci, turci, etc, ce aveau în arendă această moșie, partea dreaptă a părăului Sabasa mănăstirii Slatina şi partea stângă a moșiei Râşca. Aceste arendări făcute de mănăstiri erau cu numărul de braţe a locuitorilor câți se aflau pe moşie.

Poliţia comunelor, adică paza de zi şi noapte, se făcea de către locuitori împărţiţi în căprării câte zece de fiecare și un şef de garnizoană în fiecare sat, înarmaţi cu ciomege de lemn de frasin sau carpen, marcate cu sigiliul comunei până în 1879, cînd li s-a distribuit fiecărei comune armele vechi schimbate din războiul 77-78, câte o armă de fiecare căprărie, această politică a urmat până la înființarea  jandarmeriei. Răi făcătorii se puneau cu picioare  în dulap construit din 2 bucăți cu borte. Comunele s-au înființat prin 1859-1860 dela suirea pe tronul Moldovei și Munteniei ca Domn Al.I.Cuza în 1859, numindu-se ca primar și notar, zis pe acea vreme ”piser”

Întâia comună a fost Sabasa, cu primărie la gura uliţei ce mergea la Costache Cobuz, care n-avea local propriu. Primul primar ar fi fost Alexandru cel bogat zis Lupescu (Lupu lui Alexandru). Apoi sediul s-a mutat din gura uliței Cobuzănilor în casa bătrînească a Diaconeştilor, care făcuseră între timp o casă nouă, alăturea de cea veche, pe timpul cât Petre Diaconescu a fost primar.

După Codul Civil din 1864, Sfaturile săteşti se transformă în primării, conduse de primari şi consiliu comunal. Atunci apar judeţele, conduse de consiliu judeţean, şi organizarea în plăşi, plaiuri, ocoale, dar satele aveau personalitate juridică din 1831 –( cf. Maria Dinulescu- Monografia comunei Grinţieş pg.28).

Local de primărie s-a construit abia după secularizarea averilor mănăstireşti  şi împroprietărirea din 1864, şi după hotărnicia localităţilor făcută de inginerul Edmond Dobias în 1866, din terenul fostei moşiei a m-rii Slatina expropiată de stat,  s-a destinat pentru primărie şi şcoală câte 12 prăjini fălceşti pentru fiecare ( 1 prăjină fălcească=179,02 mp), situate în vatra satului Poiana Sabasa. Unde după trecerea de cîți-va ani, prin stăruința primarului  Petre Diaconov și cu concursul locuitorilor din această comună s-a construit localul de primărie, prin 1866-67, până la acea dată a funcționat în localul casei zisului primar. Iar local de școală pe locul destinat n-a mai fost înființat, pînă în prezent rămănând locul cotropit, de către arătarea unor bătrâni decedați, de dascălul lor preut Fotache anexându-l pe lîngă locul său din fața casei. În urma primarului P.Diaconov au fost pe rând locuitorii Gh.Butnaru și Th. a Mariei până la întrunirea acestei comune la comuna Borca, fiind pe linia principală de comunicaţie, (în urma amenajării drumului pe valea Bistriței cu fonduri de la Domeniul Coroanei) aici alipindu-se şi comunele Mădei şi Farcaşa, unde a funcționat neîntrerupt fostul primar al comunei Sabasa P.Diaconov până la desfacerea acestor comuni.

La primăria Borca primari ar fi fost Niţă .., cumnatul lui Petre Diaconescu, urmat de Vasile P.Diaconescu, Vasile Ion Diaconescu.

La Farcașa a urmat Toader a Mariei, Alexandru Florescu, Gheorghe Diaconescu, în timpul căruia a fost epidemie de anghină la copii, şi chiar la adulţi, şi iar Al.Florescu, până la incendiul ce a distrus sediul primăriei, aceasta unindu-se din nou cu comuna Borca, din cauză că localul care-l avea cu chirie a fost incendiat, distrus cu toată arhiva, că sursele bugetare nu mai putea suporta nici cheltuielile strict necesare.

Ca notar la comuna Sabasa la început a fost ținut tot de primarul P.Diaconov, până la trecerea sa ca primar la comunele întrunite  ( Mădei și Farcașa) la comuna Borca, când la această comună a fost numit ca notar un transilvănean emigrant de acolo, Ion Grigorovici, care mai târziu căsătorindu-se cu o fată a locuitorului Ion Hribache  din com.Sabasa, a plecat cu ea la o moşie de câmp a lui Racoviţă, după trecerea din nou dela Borca a comunei Sabasa ( înfiinţarea din nou a comunei Sabasa), a urmat ca notar P.Puşcaru (Învăţătorul), Ionel Diaconescu, Al.Cociaş.

 

Şcoală în Sabasa nu a existat până prin anul 1864-66 (1867-68), când învăţământul era în grija preuților. Pe valea Bistriţei, după circulara Departamentului instrucţiunii din Moldova, care obliga arendaşii moşiilor să susţină şcolile, apar primele şcoli la Broşteni (1841 ) pe moşia vistiernicului Alecu Balş, condusă de Nicolae Nanu, iar la Borca  în 1859. După apariţia Legii instrucţiunii publice în 1864, când se organizează învăţământul unitar, obligatoriu şi gratuit, în Sabasa, prin stăruinţa primarului Petre ( Diaconescu ) Diaconov, în anul 1867-68 s-a închiriat o casă pentru locul de școală, a văduvei Catrina Bănicioaie, care, se spunea din bătrâni, ar fi fiica unui preot Bănică, şi care, se crede, a fost pictat pe uşa bisericii vechi, împreună cu cei trei fondatori numiți mai sus. Ca învăţător a fost angajat un tânăr P.Puşcaru, venit de la Bistriţa Năsăud-Ardeal, care, neavând ocupaţie şi ştiind ceva carte, a acceptat seviciul, chiar dacă salariul era modest. El a funcționat pînă la întrunirea acestei comune și cu Farcașa și Mădei la comuna Borca, a căror copii au urmat la școala din comuna Borca, iar mai în urmă aceste comuni deslipindu-se de Borca a trecut și copii la școlile înființate în aceste comuni, afară de Sabasa care n-avea local de școală. Şcoala din Borca a funcţionat  cu mult timp înainte de şcoala din Sabasa, şi la care au fost învăţători: Constantin Chiriţă, Eladescu, Simion Diaconescu, Ion Solescu, la care am învăţat și eu, Neculai Drăguşanu, Vasiliu şi Constantin Popovici, până la ieşirea sa la pensie. Cărţi nu existau, s-au procurat nişte funduri de lemn de paltin, pe care s-a imprimat pe o parte alfabetul cu litere mari şi mici, iar pe versul combinate câteva propoziţii.

Mai târziu sau procurat şi cărţi imprimate pentru cetire, mai multe cu rugăciuni şi cateheză. Această şcoală a durat numai până ce această comună a trecut la comuna Borca, la fel şi şcoala.

Căi de comunicație pentru aprovizionarea locuitorilor cu hrană dela orașele Târgu Nemț și Fălticeni se făcea cu cai legați de cozi, câte 3-4 pe drumurile și plaiurile munților Hălăuca, Stânișoara, etc., până la deschiderea șoselei prin pădurea muntelui Stânișoara cu zile de prestație a locuitorilor din Sabasa, Borca, Mălini, Horodniceni, care s-a condus de către Petru Diaconov și scoasă în urmă în plan de către un inginer neamț numit Podhorodeschi – dar fiindcă această șosea avea o pantă prea mare, în anii 1890-92 s-a schimbat traseul cu o îndoită distanță, devenită mai practicabilă, cu cantoane și poduri din piatră cioplită, construită de meșteri italieni. (Mai jos pun în fotocopie articol din ziarul Ceahlăul din 1940 – articol reeditat după ziarul Universul din anul 1881)


  

În 1864 din moșiile mănăstirilor Slatina și Râșca s-a împărțit suprafețe împroprietărindu-se un număr de locuitori care au făcut clacă la diferite lucrări, mai cu osebire la lucrarea de extragerea lemnăriei din pădurile moșiei, arendate la diferiți negustori turci, greci și evrei pentru exploatare, până la malurile râului Bistriţa, iar de acolo mai departe cu plutele pe Bistriţa şi Siret până la Galaţi.

 

 O evidențiere a suprafețelor ce se găseau la comuna Sabasa la 1864 menționează:

-        Locuri destinate pentru culturi , fânețe și islazuri la 66 locuitori, în suprafață de 268 fălci 40 prăjini

-        Locuri pentru întreținerea clerului, a bisericii și casa preotului 8 fălci 56 prăjini

-        Locuri pentru 18 locuitori care au făcut clacă, câte 121/2 prăjini, pentru grădină și casă, 2 fălci 65 prăjini

-        Locuri pentru 66 locuitori care au făcut clacă, câte 121/2 prăjini, pentru grădină și casă, 10 fălci 25  prăjini,

Total = 84 locuitori numai pe versantul drept al Sabasei, a moșiei Slatina = 289 fălci 66 prăjini.

Date despre moșia Râșca de care aparținea partea stângă a comunei Sabasa și comuna Farcașa nu am găsit date.

 

Câteva date referitoare la Borca și Sabasa găsim și în lucrarea  =  Monografia Domeniului Borca şi Sabasa - Fărcaşa din Judeţul Suceava, de Augustin Berian, Absolvent al Academiei Forestiere din Chemnitz, Şeful Regiei. Bucureşti (Tip. Gutenberg, Joseph Göbl), 1906. (23,5 x 16). 56 p. cu il., 1 h. (Bibl. Populară a Administraţiei Domeniului Coroanei. Cărticica XXXIII) (II 65793)

 

”Toate localurile vechi de școală din Borca, Mădei și Farcașa, au fost reparate cu fonduri dela Domeniul Coroanei în anul 1889, în anul 1890 s-a construit un nou local de școală pentru fete în Borca, în 1892 s-a construit frumoasa școală din Mădei, în 1904 s-a început construirea celui celui mai frumos local de școală depe valea Bistriței, este școala din Borca, construită din cărămidă pe temelie de piatră cioplită, cu o distribuție interioară practică și comodă, cu tot materialul necesar. Costul a fost aproximativ 25.000 lei, plătiți de Ad-ția Domeniului Coroanei.

Pe lîngă școli funcționau ateliere de lucru manual, prevăzute cu cîte o tejghea și strung pentru inițierea elevilor în stolerie și strungărie. Apoi ateliere de dogărie și împletit nuiele, iar o învățătoare din Borca instruiește fetițele în cusut, împletit, brodat și croșetat, dîndu-se materialul necesar.

S-au organizat cursuri pentru adulți, prin străduința Casei Ad-ția Domeniului Coroanei s-a dat și o indemnizație onorar de 10 lei pe lună în plus invățătorilor, plătiți de Casei Ad-ția Domeniului Coroanei, al primele lecții a asistat și șeful Regiei Augustin Berian, numit șef al Regiei în 1890, care a sfătuit sătenii să vină Duminicile și zilele de sărbători.

Anual s-a trimis de Ad-ția Domeniului Coroanei un număr considerabil de cărți, din cele mai valoroase din domeniul istoric, de economie națională, de interes popular și ale Academiei Române. Toate cărțile se primesc de învățători contra chitanță de primire și se trece în registrul inventar al școalelor, apoi se trimit anual, la cererile învățătorilor, diferite materiale didactice în natură și bani.

Pentru distracția și deșteptarea țăranilor la Borca ia ființă teatru sătesc, prima reprezentare s-a dat în 1898 cu piesa ”Arvinte și Pepelea” de V.Alexandri. De atunci s-a dat în fiecare an câte 2 reprezentații teatrale cu subiecte populare, una iarna și alta la Sf.Petru, când se serbează hramul bisericii, pentru aceasta în 1902 s-a construit în gura Borcii o încăpere specială din lemn pentru teatrul sătesc, a cărui model se găsește în muzeul Ad-ției Domeniului Coroanei, construit de șeful Regiei Borca. În 1903 s-a ajuns la apogeul teatrului sătesc, când s-a reprezentat în fața Administratorului Domeniului Coroanei, numai cu băieți de școală, opereta ”Prințul Puff”, când Domnia sa a dispus să se construiască o sală aparte și mai mare pentru teatru, ca să se poată juca și în timpul iernii. Meritul este și al învățătorilor depe Domeniu, care și-au făcut un cult, de atunci, alături de Ad-ția Domeniului Coroanei, pentru deșteptarea țăranilor.

 

Societatea culturală-economică Din inițiativa silvicultorului ajutor al Ad-ției Domeniului Coroanei, în 1897 ia ființă o modestă societate de lectură, compusă din 12 membri, cu scopul de a se întâlni în orele libere pentru a citi cărți, ziare și discuțiuni, și conferințe pentru săteni. În 1898 Administratorului Domeniului Coroanei a rămas satisfăcut de organizarea acestei societăți, și a început să o ajute cu cărți, tablouri și mobilier, luînd-o sub protecție sa. Ea s-a dezvoltat progresiv, devenind un adevărat focar de cultură în localitate, nu numai pentru membri, dar și pentru locuitori, cărora li s-a ținut conferințe instructive de igienă, economie națională, creșterea vitelor, etc. Din această societate, în 1900, a pornit ideea înființării unei societăți cooperative pe acțiuni, subscriindu-se în timp scurt un capital de 20.000 lei, dar s-a amânat înființarea unei bănci până după votarea legii pentru băncile populare, ceea ce s-a și făcut, luînd ființă Societatea cultural-economică ”Bistrița”, cu sediul în Borca și cu un capital de 10.000 lei.

 

Proiecte :

-        Regularizarea și canalizarea părăului Sabasa = în 1888 antrepenorul pădurilor depe Sabasa pentru scoaterea lemnului pe apa Sabasei, a construit un opust la fundul văii Sabasa, care a costat 50.000 lei, dar n-a dat rezultate și în plus a inundat frumoasele pajiști dela gura Sabasei, transformându-le în teren neproductiv.

-        Plantarea râpelor de pe locurile locuitorilor. La delimitările pentru împroprietărire din 1864 s-a ținut prea puțin seama de calitatea terenurilor ce s-au dat locuitorilor, iar prin defrișare s-au degradat.

-        Exploatarea apei minerale de pe Borca.

-        Alte : Până la 1898 Domeniul Coroanei Borca s-a administrat de silvicultorul Domeniului Mălini, dela acea dată s-a deschis exploatarea în regie numindu-se un șef de Regie la Borca. O dată cu introducerea regiei s-a început și construirea șoselei Stînișoara, menită a ușura legătura cu Fălticeni și tot atunci s-a început și traseul șoselei pe Bistrița în jos spre Piatra Neamț. Lipsa de personal cu care s-a luptat Ad-ția Domeniului Coroanei la început va dispare datorită Școlii speciale de silvicultură dela Brănești.

Școalele, bisericile, investițiile culturale, financiare și industriale depe Domeniul au găsit un protector în Ad-ția Domeniului Coroanei, care a dat dovadă de bunăvoință și solicitudine pentru tot ce este bun și folositor.]”



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu